Supermarkten zetten in op huismerk

Hoe ga je als supermarkt de strijd om de consument aan? De verwachte prijsstijgingen dwingen supermarkten tot een nieuwe strategie.

Door de overname van actiesupermarkt C1000 door Jumbo  is er minder druk op supermarkten om te stunten met prijzen. Wel zal er nog een prijzenslag plaatsvinden om de oude klanten van C1000 te trekken. Maar het verkopen van bepaalde producten onder de prijs wordt nu moeilijker omdat de prijzen van grondstoffen zoals graan explosief zijn gestegen.

Supermarkten zullen volgens een rapport van de ABN Amro vooral gaan inzetten op huismerken, ook wel private label producten genoemd. In Nederland bedraagt het marktaandeel van private label producten ongeveer 27%; weinig in vergelijking met de ons omringende landen die ver boven de 30% zitten.

Wat er mist in het huismerkassortiment zijn biologische en duurzame producten. Daar valt volgens de ABN nog winst mee te boeken. Ondanks de crisis stijgt de verkoop van bio en duurzame producten nog altijd gestaag.

Bron: Food Holland

 

Lees ook:Eigen merk producten bereiken nieuw record
Lees ook:Huismerken duurder
Lees ook:AH besteedt huismerkgeld aan A-merk-verlagingen
Lees ook:50% van de omzet door huismerk
Lees ook:Campina verstoot huismerken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.