We kiezen steeds vaker voor biologisch en duurzaam

We gaven dit jaar 23,4% meer uit aan biologisch en duurzaam voedsel dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral voor vlees zijn we bereid meer te betalen.

We kiezen steeds vaker voor voedsel van de keurmerken Beter Leven en Scharrelvlees, een stijging van 65,1% en 171,4%. EKO/Biologisch is het grootste keurmerk met 43,6% van de totale duurzame omzet.

Duurzaam vlees
In de productgroep ‘vlees en vleeswaren’ is de groei het sterkst. Het gaat dan vooral om vlees met het Beter Leven keurmerk. Het grootste gedeelte duurzaam voedsel wordt via de supermarkten verkocht. In de eerste helft van 2012 was dat 65% tegenover 60% in de eerste helft van 2011.

Wat houdt duurzaam in?
Duurzaam is voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en sociale aspecten dan wettelijk verplicht is. Dit moet op consumentenniveau zichtbaar zijn door een keurmerk of label. De controle van dit keurmerk moet onafhankelijk zijn.

Monitor duurzaam voedsel
Het LEI publiceert jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de Monitor Duurzaam Voedsel. Ieder half jaar wordt een tussenstand gepubliceerd.

Bron: BlikopNieuws

Lees ook:Wat houdt biologisch eigenlijk in?
Lees ook:Biologisch vlees in C1000
Lees ook:EkoPlaza blijft groeien
Lees ook:AH verkoopt ‘rood’ kalfsvlees
Lees ook:Bio-big sterft sneller

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.