Aanbiedingen missen doel

Ik berichtte al eerder dat aanbiedingen als 3 halen, 2 betalen niet echt zinvol zijn. Het lijkt er achter op dat de meeste aanbiedingen de supermarkten alleen maar geld kosten, zo blijkt uit onderzoek van het internationale strategie- en marketingbureau Simon-Kucher & Partners. 

Simon-Kucher & Partners beweert dat meer dan 70 procent van de aanbiedingen in de verschillende productcategorieën niet meer omzet en winst opleveren voor de supermarkten, maar juist minder. ‘Als een bepaald chocolademerk in de aanbieding is en daardoor zeer goed verkoopt, wordt dit vaak gezien als een succesvolle actie. Dat dan als gevolg daarvan de afzet van andere chocolademerken daalt en de algehele winst afneemt, merken veel retailers niet op’, zegt onderzoeker Onno Oldeman. 

 
Volgens Oldeman profiteert uiteindelijk alleen de klant en niet de supermarkt van de aanbieding. ‘De klanten zijn slim genoeg om de aanbiedingen te gebruiken om tegen gunstige prijzen voorraden aan te leggen. Wanneer de prijzen weer naar het oude niveau worden teruggebracht zitten de supermarkten ermee opgescheept. Daardoor zijn de retailers de uiteindelijke verliezers van hun eigen marketingacties. Nou, ik vind het allemaal best. Het zou erger zijn als het ons consumenten niks zou opleveren. Het lijkt me dat supermarkten genoeg verdienen aan andere zaken.

Lees ook:Wekelijkse aanbiedingen en acties
Lees ook:Super de Boer test grotere aanbiedingen
Lees ook:Supermarkten verdienen teveel
Lees ook:Wekelijkse aanbiedingen en acties
Lees ook:We blijven op de kleintjes letten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.