Aanprijzen producten binnenkort taboe

Tenminste, als het aan de Consumentenbond ligt. De consumentorganisatie wil dat er gestopt wordt met het aanprijzen van bepaalde producten op verpakkingen, winkelvloeren en uithangborden.

Qua producten moeten we dan denken aan reclame voor aanbiedingen en aanprijzingen voor Friese nagelkaas, koekjes, knäckebröd, snijbonen in blik, slavink, aardappelpuree, drop of volkorenpasta. Ik snap niet wat er mis is met reclame voor dergelijke producten. Snoep, snacks en koekjes kan ik me voorstellen, maar wat is er mis met volkorenpasta?

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) is het dan ook niet eens met de plannen van de Consumentenbond. De FNLI vindt ook de plannen van de Consumentenbond, om tussen 6 uur ’s ochtends en negen uur ’s avonds reclame voor 70 procent van de voedingsmiddelen op radio en tv te verbieden, een stap te ver.

De FNLI heeft zelf al eerder voorstellen gedaan voor het vastleggen van zorgvuldigheid in reclame, onder meer door te stoppen met alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen jonger dan 7 jaar. Dat lijkt me een zinvoller plan.

Bron: EMVI.nl

Lees ook:Snoep moet in de ban
Lees ook:Begin gemaakt met minder zout
Lees ook:Fabrikanten prijzen hun producten aan als gezond, maar meestal klopt daar geen bal van
Lees ook:Flessen uit water verboden in Australië
Lees ook:Belgen willen geen reclame meer zien voor onvolwaardige voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.