Danone irriteert zich aan Wahaha

Je denkt dat Wahaha grappig is, maar dat is niet waar. Wahaha is een Chinees bedrijf dat ongure zaakjes pleegt tegenover het Franse Danone. Je weet wel, de producent van dat smaakvolle, kleurrijke Danoontje en al die andere fruitige toetjes.

Danone en Wahaha hadden namelijk een vriendschappelijke werkovereenkomst maar deze is uitgemond in een ruzie. Volgens Danone produceert Wahaha tegen de afspraken in bepaalde drankjes en dat zindt het concern niet.

Danone heeft daarom het stoute Wahaha aangeklaagd en als reactie hierop zeurt nu de vakbond van Wahaha dat ze niet eerlijk behandeld worden. Een welles-nietes-verhaal lijkt het, waar de partijen zonder rechter niet meer uitkomen.

Zie: http://www.distrifood.nl/fabrikanten/id524-63423/danone_in_conflict_met_chinees_wahaha.html

Lees ook:Verplicht onderzoek werkdruk Aldi
Lees ook:‘Klant negeert shots, niet de drinks’
Lees ook:Robinsons Fruit Shoot onveilige verpakking
Lees ook:Jumbo zet klanten onder spanning
Lees ook:AH vindt puur&eerlijk niet misleidend

9 reacties op “Danone irriteert zich aan Wahaha

  1. Peter Peverelli

    Dit is een zaak die al een tijdje speelt. Ik heb in een internationale publicatie het conflict tussen Danone en Wahaha uitgebreid geanalyseerd.
    Het is een probleem met een aantal deelproblemen, waarbij, zoals gebruikelijk, beide partijen schuld hebben. Mijn eindconclusie is dat Danone zich flink beet heeft laten nemen, maar dat zij daardoor zelf de basis gelegd hebben door zich niet (genoeg) te laten adviseren. Ze hadden m.n. hun partner goed moeten laten doorlichten.
    Het schijnt dat Wahaha nu contacten met een Nederlands zuivelbedrijf heeft. Ik weet nog niet wie, maar bied hierbij mijn diensten aan om wel goed te doen wat Danone indertijd heeft verzuimd

      /   Beantwoorden  / 
  2. Peter Peverelli

    Ik lees nu net in een Chinees nieuwsbericht dat Wahaha met Friesland in zee wil gaan.

    Zonder degelijk advies zal Friesland binnen korte tijd zich bij Danone kunnen voegen als slachtoffer van de oprichter en CEO van Wahaha.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Peter Peverelli

    Wordt vevolgd, en wel vandaag. De Chinese vakpers meldt dat Wahaha begonnen is met de verkoop van baby formule in de zuidelijk provincies van China. Het bericht vermeldt uitdrukkelijk dat het om uit Nederland ingevoerd produkt gaat. Het produkt wordt onder de merknaam Ai-di-sheng (Chinees voor Edison) vermarkt.
    In december (zie boven) vermeldde de CEO van Wahaha dat hij on speaking terms met Friesland was over de distributie van dergelijke produkten. Het bericht van vandaag vermeld slechts Nederland als land van herkomst, maar dit lijkt toch op een bevestiging van de geruchten.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Peter Peverelli

    Een nieuw hoofdstuk in het verhaal van de geheimzinnige Edison melkpoeder uit Nederland. Vandaag staat in de Chinese pers opnieuw een bericht over Wahaha’s nieuwe babyformule.
    Dit keer wordt uitgebreid ingegaan op de hoge voedingswaarde van melk in Nederland. Ook de volledig ge-automatiseerde collectie en verwerking van melk in Nederland zou garant staan voor een eindprodukt van hoge kwaliteit.
    Wat nog steeds niet genoemd wordt is de producent die dit produkt, op basis van Wahaha’s specificaties, vervaardigt.
    Enige maanden geleden, bij de lancering van het produkt, noemde Wahaha nog FrieslandCampina. Daarna is die naam niet meer gevallen. Het vermoeden rijst dat FrieslandCampina deze constructie liever (nog) niet openbaar maakt.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Peter Peverelli

    En we gaan verder. Vandaag meldt een Chinese voedingssite dat Wahaha Edison eind mei ook in Beijing wil lanceren.
    Zou de Nederlandse producent ervan daar ook bij aanwezig zijn?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Peter Peverelli

    Wahaha heeft op dit punt in ieder geval woord gehouden: gisteren is met groot kabaal en veel hotemetoten (b.v. de voorzitter van de Chinese Zuivelvereniging) Edison officieel in Beijing gepresenteerd.
    Echter ook bij deze grootse ceremonie heeft de buitenlandse maker van het produkt het verkozen achter de schermen te blijven. Echter, het ‘Nederlandse’ bedrijf, dat eerder dit jaar door de grote baas van Wahaha, kennelijk voor zijn beurt sprekend, als FrieslandCampina aangeduid werd, wordt nu omschreven als een “zeer oud ‘koninklijke’ onderneming”. Wahaha sprak daarna alleen nog maar over een ‘Nederlandse producent’ van het produkt op basis van Wahaha’s formule.
    Ongeacht wie er achter dit ‘Nederlanse bedrijf’ schuil gaat, is het fascinerend te zien hoe krampachtig dit zijn naam niet in deze nieuwsstroom wil zien.Kennelijk vindt men de deal commercieel te aantrekkelijk om af te wijzen, maar wil het management er ook niet voor uitkomen dat een eerbiedwaardige Nederlandse zuivelaar babyformule van een Chinese partner gaat produceren.
    Daarnaast kun je je voorstellen dat een Nederlands zuivelbedrijf niet zo snel met de ex-partner van Danone in zee wil gaan, althans niet en plein public.Eerst eens kijken of vriend Zong Qinghou, de oprichter en CEO van Wahaha zich nu wel aan de afspraken houdt.
    De titel van het bericht dat zojuist in de Chinese media verscheen luidt ‘Edison laat eindelijk de sluier van geheimzinnigheid vallen’. Dat is weer niet bewaarheidt, aangezien wij officieel nog steeds in het duister tasten wie de Nederlandse OEM producent nu eigenlijk is.
    Ik ken Chinezen net even te goed om er niet van uit te gaan dat de verspreking van Zong van een paar maanden geleden de werkelijkheid is en dat Edison door FrieslandCampina geproduceerd wordt.
    Waarom trouwens zo’n merknaam? Chinese ouders mogen slechts een kind hebben en zij zetten dan ook alles op alles om het kind zo goed mogelijk terecht te laten komen. De naam Edison wekt de verwachting dat kinderen die hiermee gevoed zijn superintelligent worden; Edisons in spe dus.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Peter Peverelli

    De eerste kritiek vanuit de Chinese markt is inmiddels binnen. Dit betreft niet de kwaliteit, maar het feit dat een Chinees bedrijf als Wahaha de facto een nieuwe buitenlands merk introduceert. Chinese producenten voelen zich al onder grote druk staan van de bestaande multinationals op dit gebied en nu komt Wahaha daar ook nog eens bij. Wahaha probeert zich te positioneren door zijn sterke merk met het betere kwaliteitsimago van buitenlandse babyformules te combineren.
    Chinezen zijn als chauvinistisch en de Chinese zuivelindustrie is dat nog meer. Wahaha heeft hiermee kennelijk geen rekening gehouden.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Peter Peverelli

    Wahaha geeft haar Nederlandse relaties een steeds prominentere plaats in haar strategie. Vandaag verscheen in de Chinese vakpers een lang artikel met als thema de ‘buitenlandse loonveredeling’ als strategie.
    Dit is een gevoelig punt in China, omdat loonveredeling tot nu toe vrijwel uitsluitend door multinationals in China gepleegd werd. Wahaha is de eerste Chinese onderneming die dit omdraait. Dat raakt een gevoelige snaar bij de vrij chauvinistische Chinezen.
    Zoals boven aangegeven heeft de baas van Wahaha zich vorig jaar, kennelijk, een keer versproken door FrieslandCampina als partner aan te duiden. Dit wordt tot op heden door FrieslandCampina ontkent en sindsdien duidt Wahaha de Nederlandse partner uitsluitend aan als een Koninklijk Nederlands bedrijf.
    Het is vanuit diverse invalshoeken een fascinerende ontwikkeling. Aan de ene kant wordt de Nederlandse zuivelindustrie door Wahaha geregeld de hemel in geprezen, maar aan de andere kant distantieert diezelfde industrie zich van de samenwerking.
    Wordt ongetwijfeld vervolgd. Als specialist in de Chinese levensmiddelindustrie sinds 1985 houden wij u graag van deze gebeurtenissen op de hoogte.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.