AH vindt puur&eerlijk niet misleidend

Foodwatch ging met AH om de tafel zitten om te praten over het huismerk ”puur&eerlijk”. Veel ingrediënten zijn volgens foodwatch nog puur, nog eerlijk. foodwatch liet in een nieuwsbrief weten dat het gesprek met Albert Heijn een grote teleurstelling was.

foodwatch:

”Dankzij jullie inzet en deelname aan de puur&eerlijk actie, kwam AH op dinsdag 27 augustus 2013 op het foodwatch kantoor op bezoek. De te bespreken eis was dat de keten het puur&eerlijk merk écht puur en eerlijk maakt. foodwatch was in eerste instantie dan ook verheugd dat Albert Heijn besloot om op onze uitnodiging in te gaan.

Puur is ‘subjectief’ volgens Albert Heijn

Tot onze grote teleurstelling moeten we je mededelen dat de insteek van Albert Heijn niet was om verbeterpunten te bespreken, maar om een pleidooi over hun duurzaamheidsbeleid te houden. Onze standpunten ten aanzien van de samengestelde puur&eerlijk producten waren volgens Albert Heijn subjectief. Waar wij bijvoorbeeld vinden dat suiker, smaakversterkers en kleurstoffen onnodige toevoegingen zijn in een lijn die puur&eerlijk pretendeert te zijn, vindt Albert Heijn deze noodzakelijk om het product aantrekkelijk of smaakvol te maken. Wat onnodig is, is volgens Albert Heijn dan ook een mening. Dat dit volgens foodwatch dan niet ‘puur’ mag heten, vindt Albert Heijn onzin.

foodwatch vroeg Albert Heijn wat volgens hen de definitie van ‘puur’ is en wat de woorden ‘puur’ en ‘eerlijk’ suggereren. Daar wilde Albert Heijn echter geen uitspraak over doen. Erg jammer, aangezien dat in feite de essentie van de misleiding van het puur&eerlijk merk is. Wat betreft de toevoegingen schermde de grootgrutter met Europese wetgeving en dat ze niets illegaals doen. Albert Heijn laat daarmee zien de duizenden consumenten die achter de foodwatch-actie staan, niet serieus te nemen.

Tijdens het gesprek toonde Albert Heijn zelf de voorbeelden puur&eerlijk koffiebonen en puur&eerlijk rijst. Volgens hen waren deze producten wel degelijk puur&eerlijk. foodwatch beaamt dat de ‘enkelvoudige’ producten niet zozeer het probleem zijn; onze steekproef liet juist zien dat het bij de samengestelde producten van dit merk fout gaat.

Gemiste kans

Kortom, foodwatch kreeg een standaard ‘industrie-reactie’ van de grootste supermarktketen van Nederland. Albert Heijn kan wel claimen hard te zijn geraakt door onze actie, maar dat betekent niet dat ze open stonden voor een écht gesprek. Dat vindt foodwatch een gemiste kans! Als je als supermarktketen de ambitie hebt om voorloper te zijn, is eerlijke marketing daar een vereiste voor. Onze actie wordt dan ook vervolgd! Het gezamenlijke verslag van het gesprek tussen Albert Heijn en foodwatch is als PDF terug te lezen op onze website.

Nog niet getekend?

Uiteraard laat foodwatch het hier niet bij zitten. Heb je nog niet getekend? Stuur dan nu een protestmail naar Albert Heijn met de eis puur&eerlijk ook écht puur en eerlijk te maken.”

Lees ook:Puur & eerlijk van AH onder vuur
Lees ook:AH presenteert nieuwe troef
Lees ook:Douwe Egberts wint het Gouden Windei
Lees ook:Nieuw huismerk AH
Lees ook:Wat zit er eigenlijk in Lasagne Tradizionale van Bertolli?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.