Prijzen vergelijken in de supermarkt

supermarktenWe letten als we gaan shoppen steeds vaker op de prijs van producten. Ruim 4 op de 10 mensen vergelijkt de prijzen nu vaker dan een jaar geleden.

Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau van ING onder gemiddeld 57.000 respondenten per dag.

prijs of kwaliteit
Bij de boodschappen is het voor de meerderheid van de consumenten vooral de prijs die er toe doet. Dat geldt voor zes op de tien respondenten (62%). Bij ruim een derde (36%) voert kwaliteit de boventoon tijdens het vullen van de boodschappentas. Juist nu de koopkracht al geruime tijd onder druk staat is het voor consumenten extra belangrijk om scherp op de prijs letten bij het doen van de dagelijks boodschappen

prijzen vergelijken
Consumenten vergelijken de prijzen ook vaker in de supermarkt. Ruim vier op de tien respondenten (43%) geeft aan nu vaker op de supermarktprijzen te letten dan een jaar geleden. Slechts 4% let minder op de prijzen. Eind vorig jaar liepen de prijzen van voedingsmiddelen nog flink op. Aan die forse stijging lijkt een eind gekomen. Dat merken consumenten bij het doen van de (dagelijkse) boodschappen. De groep consumenten die aangeeft de prijzen in het boodschappenmandje te zien stijgen is dan ook kleiner dan drie maanden geleden. Twee derde (65%) heeft de boodschappen duurder zien worden. Hoewel nog steeds een ruime meerderheid, is dat 6% minder dan drie maanden geleden.

inflatie daalt

De recente daling van de inflatie (van 2,9% naar 2,6%) is onder meer te danken aan de ontwikkeling van de voedsel- en benzineprijzen. De komende paar maanden zal dit drukkende effect van de lagere benzineprijzen op de inflatie afzwakken, omdat vorig jaar na een piek in april de benzineprijzen ook flink daalden. Zo zal de inflatie de komende maanden nog ruim boven de 2% blijven.

bron: telegraaf

Lees ook:We blijven op de kleintjes letten
Lees ook:Omrijden voor de aardbeien
Lees ook:Kwaliteit huismerk bepaald keuze voor supermarkt
Lees ook:Twijfels over prijsverlaging Jumbo
Lees ook:Prijsstijgingen supermarkt overschat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.