Koopjesjager is duurder uit

Houdt u alle supermarktacties in de gaten om zo goedkoop mogelijk uit te zijn? Volgens onderzoek geef je dan juist meer geld uit.

Wc-papier en schoonmaakmiddelen bij de Aldi, wijn en bier bij de AH en verse groente en fruit bij Lidl. Veel mensen halen hun boodschappen bij meerdere supermarkten, om zo geld te besparen. De econoom Mark Vroegrijk promoveert binnenkort op het onderwerp multiple shopping. Uiteindelijk geef je meer uit dan als je in één supermarkt je boodschappen doet.

Verleiding te groot

Want hoe meer supermarkten je bezoekt, hoe meer je wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen.‘Daardoor bespaart de consument wel op de individuele producten, maar koopt hij bij elkaar meer producten dan hij binnen één enkele supermarkt gedaan zou hebben’, aldus Vroegrijk.

7 supermarkten
Vroegrijk bestudeerde zesduizend huishoudens die hun uitgavenpatronen bijhielden. Daarbij lette hij vooral op uitgaven die in de grote supermarkten gedaan waren, te weten: Albert Heijn, C1000, Dirk, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl.

Prijsbrekers Aldi en Lidl
Aldi en Lidl  vallen in de categorie ‘prijsbrekers’ (lage prijzen en beperkte keuze), terwijl hij de eerste vijf tot de ‘traditionele supermarkten’ rekent (hogere prijzen en uitgebreider assortiment).

Vreemd genoeg lijd AH minder verlies als een Lidl zich vlakbij vestigt, en meer als die verder weg zijn deuren opent. Dat komt de traditionele supermarkt een aanvullend en groter assortiment heeft dan de prijsbreker.

Budgethuismerk in de strijd tegen Lidl en Aldi
Bij producten waarbij de consument een uitgebreid assortiment belangrijker vindt dan prijs, zoals koffie, ontbijtgranen, vlees en groenten, heeft de AH en soortgenoten relatief weinig te vrezen van prijsbrekers.

Bij producten die slechts eens in de zoveel tijd gekocht worden (bijvoorbeeld frituurvet), eenduidig zijn (zoals koffiecreamers) en weinig variatie kennen in kwaliteit (azijn en dergelijke) is de AH en soortgelijke supermarkten in het nadeel.

Vroegrijk: ‘Ik raad supermarkten dan ook aan om in dergelijke categorieën een budgethuismerk aan te bieden. Dit is een effectief verdedigingsmechanisme tegen de bodemprijzen van een prijsbreker.’

Strategie beter afstemmen
Volgens de onderzoeker moeten supermarkten hun strategie scherper afstemmen op consumentenvoorkeuren. ‘Bij producten waarvan de consument keuzemogelijkheid belangrijker vindt dan de prijs, loont het bijvoorbeeld niet om een budgethuismerk te introduceren. De supermarkt kan dan beter investeren in het uitbreiden van het assortiment.’

Mark Vroegrijk promoveert eind deze maand aan de Universiteit van Tilburg op zijn onderzoek naar ‘multiple store shopping’.

Bron: De Standaard

Lees ook:Duurder? Nee hoor!
Lees ook:AH stemt assortiment af op december
Lees ook:Supermarkten misbruiken prijspeilingen
Lees ook:Jumbo aast op Aldi en Lidl
Lees ook:Goedkoper gehakt bij Lidl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.