Kennelijk word geurmarketing steeds meer toegepast. Synthetische geuren werken in op het onderbewuste van de mens en beinvloeden de stemming én koopgedrag. Aan de ene kant kan ik het verkopers niet kwalijk nemen dat ze zo'n geweldig middel gebruiken om hun omzet te verhogen. Aan de andere kant gaat het wel ver omdat mensen echt niet in de gaten hebben dat ze gemanipuleerd worden, want in feite is het dat wel.
Een voorbeeld:
De gratis krant DAG interviewde een verkoper die met Pasen een chocoladegeur besteld had voor zijn winkel. De man had nog nooit zoveel paaseitjes verkocht, terwijl niemand de geur had opgemerkt.
De geur moet natuurlijk wel op een goede manier worden toegepast om een effect te sorteren. Zo had de koekjesgeur die men uit probeerde bij een bushokje juist een negatief effect. Niet heel onverwacht: Ik heb nog nooit iemand koekjes zien bakken terwijl hij wacht op de bus.
Bron: Elsevier Retail
Lees ook:Geur moet bierverkoop stimuleren
Lees ook:Eau de toilette van Lidl vliegt de winkels uit
Lees ook:Nieuwe diepvries van Iglo
Lees ook:Supermarkten zijn niet saai
Lees ook:Hero-drankje evenaart verse fruitsalade