Ophef over weggeven sigaretten

Reclame voor sigaretten is al jarenlang verboden en op de verpakkingen zijn we al gewend aan de kreten over hoe dodelijk sigaretten zijn. Het is dan ook bijzonder vreemd om te lezen dat er gratis sigaretten worden weggegeven, zeker gezien de doelgroep.  sigaret 

De Britse tabaksfabrikant Imperial Tobacco deelt in Nederland twee sloffen sigaretten per maand uit, om roken onder jongeren populairder te maken. Zestig jongeren krijgen maandelijks twee sloffen sigaretten van de fabrikant. Dat meldt het NRC Handelsblad vandaag. Het gaat hierbij om muzikanten en reclamemakers boven de 21 jaar oud. Zij moeten daarvoor drie keer per jaar marketingideeën inleveren. De jongeren hebben contracten getekend waarin zij geheimhouding beloven over ‘het bestaan, de aard en de inhoud’ van de overeenkomst.

Volgens de Tabakswet is het voorboden om sigaretten gratis uit te delen of als symbolische vergoeding te verstrekken, maar Imperial Tobacco zegt de contracten zorgvuldig te hebben getoetst aan de wet. Hoogleraar bestuurlijk sanctierecht Henny Sackers meent dat de fabrikant verkeerd bezig is. Volgens hem is het uitdelen van sigaretten een vorm van marketing, wat sigarettenfabrikanten niet mogen. Minister Ab Klink (CDA) van Volksgezondheid is niet op de hoogte van de contracten en of het bedrijf de wet overtreedt is volgens hem een zaak van het Openbaar Ministerie.

Bron: NRC

Lees ook:Het zware leven van de vakkenvuller
Lees ook:EU wil logo’s van pakjes sigaretten
Lees ook:NMa: wurgcontract supers toegestaan
Lees ook:D66 eist uitleg over winkeltijdenwet
Lees ook:Alcoholpolitie wordt gek van oudjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.