Je ziet in de supermarkt een nieuw product, dat je voor de helft van de prijs mag proberen. Koop je het? Zo ja, dan is de kans groot dat je bij de laatste verkiezingen PVDA, SP of GroenLinks hebt gestemd.
Laat je het product voor wat het is, dan ben je waarschijnlijk VVD’er.
Onderzoekers van de New York University bekeken de data van 1800 supermarkten door de hele Verenigde Staten en legden die naast verkiezingsuitslagen. In plaatsen waar veel republikeins werd gestemd, vlogen merkartikelen de deur uit, in progressievere staten werden er veel meer nieuwe producten en huismerken gekocht.
Hoe komt dat? Rechtse mensen zijn meer voor orde, structuur en plichtsbesef. Grote, bekende merken staan voor vastigheid en regelmaat. Progressievere mensen willen de status quo doorbreken, experimenteren meer. Ze willen nieuwe producten uitproberen.
Uit dit onderzoek, gepubliceerd in het vakblad Psychological Science, blijkt opnieuw dat links en rechts verschillende mensen zijn. Britse onderzoekers zagen vorig jaar al dat ze zelfs andere hersens hebben en dat je stemgedrag met een scan kunt voorspellen.
Bron: metro
Lees ook:A-merk in supermarkt bloeit op
Lees ook:Druif maakt kippenvlees gezonder
Lees ook:Toch maar groente en fruit uit de supermarkt
Lees ook:Weinig nieuws op de plank
Lees ook:Humor zorgt voor meer onbewust kopen
kan u adres niet vinden zou ik graag ontvangen
u kunt onder het kopje colofon mijn emailadres vinden