Supermarkten en pluimveesector praten over plofkip

Door de niet aflatende campagnes van Wakker Dier tegen de plofkip moeten de supermarkten en de pluimveesector wel een plan bedenken voor een diervriendelijkere versie van dit vleeskuiken.

Imago supermarkt
De discussie in de media gaat de laatste maanden over of de productie van plofkip beter is voor het milieu, ja of nee. De productie van plofkip zou duurzamer zijn dan van een normalere kip. Maar deze discussie laat het lijden van de kip buiten beschouwing. En het imago van de supermarkten lijdt ongetwijfeld onder de felle campagnes van Wakker Dier. Verleden week stond er nog een paginagrote advertentie van Wakker Dier in de krant die AH en Jumbo opriep op om nu eindelijk te stoppen met de plofkip.

Kip van morgen
Vertegenwoordigers van vleeskuikenhouders, slachterijen, diverse grote supermarkten en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel zijn al sinds november met elkaar in gesprek over het project met als werktitel ‘Kip van Morgen’.

Pluimveehouders willen compensatie van supermarkten
De vleeskuikensector, alias alias plofkipsector, wil nu beter gaan inspelen op de aspecten mens, dier en milieu. Maar pluimveehouders willen worden gecompenseerd voor de kosten die een andere bedrijfvoering met zich meebrengt. Dan moeten de supermarkten wel over de brug komen. En aangezien Jumbo en AH al een korting van 2% eisten van al hun leveranciers, is het nog maar de vraag of die daar aan mee willen werken.
In april verwachten de initiatiefnemers de uitgewerkte plannen te kunnen presenteren. We zijn benieuwd.

bron:: Reformatorisch Dagblad

Lees ook:Goedkoop vlees in supermarkt nekt verduurzaming
Lees ook:Kiloknaller nieuw doelwit van Wakker Dier
Lees ook:Plofkip uit supermarkt Deen
Lees ook:Hoeveel wil je voor kip betalen?
Lees ook:Iglo liegt over producten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.