Biologisch heeft positief imago

Goed nieuws over biologische producten: Nederlandse consumenten staan positief tegenover deze  producten in de supermarkt. Zij kopen biologisch vlees voor dagelijks gebruik en niet alleen voor speciale gelegenheden. Dat blijkt uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek van onderzoeksinstituut LEI, onderdeel van de Wageningen Universiteit.

De consument ziet biologische voedingsproducten veelal als gewone producten voor gewone gebruiksmomenten, aldus de onderzoekers. Producten die bestemd zijn voor dagelijks gebruik, zijn volgens de wetenschappers gemaksproducten. Consumenten hoeven in de supermarkt niet lang stil te staan bij de aanschaf en ook de bereiding van die producten kost weinig tijd.

De combinatie van gemak en biologisch draagt volgens de onderzoekers bij aan afzwakking van het geitenwollensokkenimago van biologisch voedsel. Toch vinden sommige consumenten dat gemak en biologisch niet verenigbaar zijn. Veel verpakkingsmateriaal is bijvoorbeeld in strijd met de biologische gedachte. Tja, dat is misschien wel waar, maar wij zijn tegenwoordig nou eenmaal aan dit soort praktijken gewend. Het weglaten van bijvoorbeeld diverse verpakkingen zal voor veel consumenten onbewust ervoor zorgen dat ze het sneller laten staan in de winkel.

 
Veel mensen kiezen verder voor biologisch vlees vanwege de smaak, een beter dierenwelzijn en omdat het goed zou zijn voor de eigen gezondheid.

Lees ook:Biologisch te duur
Lees ook:Biologische eieren zijn echt biologisch
Lees ook:Wat houdt biologisch eigenlijk in?
Lees ook:Biologisch vlees in C1000
Lees ook:Grote stap voor Biologische producten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.