Facebook weet nu wat wij kopen in de supermarkt

übernerd Zuckerberg van Facebook houdt zich niet aan de afspraken

Facebook gebruikt onze gegevens en weet wat wij kopen, ook offline. Schendt Facebook hiermee de belofte van privacy? Zijn onze gegevens wel veilig bij Facebook ?

Facebook werkt sinds kort samen met Datalogix om ons offline-koopgedrag te bestuderen. Hoe werkt het? Data van Facebook worden gekoppeld aan data van offline-aankopen in winkels en supermarkten. Ben je blootgesteld aan een advertentiecampagne op Facebook? Facebook kan nu dus zien of je naar aanleiding van die campagne aankopen hebt gedaan.

Anonieme data
In de data komen geen namen voor maar hashes, anonieme? codes. Het Electronic Privacy Information Center (Epic) wil onderzoeken of Facebook met deze samenwerking niet over de schreef gaat. Facebook beloofde ooit geen persoonlijke data te gebruiken.

Facebook aan zet
Facebook doet daarom de volgende zet: je kunt als gebruiker zien door welke advertenties je wordt getargetted en van wie die afkomstig zijn op het nieuwe platform Facebook Exchange. Je ziet een X en klikt daarop voor meer informatie of geeft commentaar op de reclame.

De nerd Zuckerberg
Zo verzamelt Facebook nog meer data, lijkt me. Op zich vind ik het niet erg om een op mij toegespitste reclamecampagne te zien. Maar Facebook, geleid door de controversiële übernerd Mark Zuckerberg, moet zich wel aan zijn afspraken houden.

bron: Businessinsider

 

Lees ook:AH-bonuskaart verzamelde toch persoonlijke gegevens
Lees ook:Klantenkaart niet alleen zinvol voor supermarkt
Lees ook:Hoe werkt de nieuwe bonuskaart van AH?
Lees ook:Laden en lossen op ander tijdstip
Lees ook:C1000 bezig met nieuwe campagne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.