Fair trade boert goed

Of het dit jaar nog zo zal zijn betwijfel ik ten zeerste, maar de winst van vorig jaar is in ieder geval binnen. De omzet van Fairtrade-producten op de Nederlandse markt is namelijk behoorlijk gegroeid. De omzet steeg in 2008 gegroeid met 28 procent. In totaal bedroeg de omzet 61 miljoen euro. Volgens de stichting Max Havelaar is de groei vooral te danken aan het feit dat steeds meer Nederlandse bedrijven voor Fairtrade kiezen. Zo schakelde La Place over op wijn met het Max Havelaar keurmerk, breidde Ben & Jerry’s het ijsassortiment met keurmerk uit en introduceerde Lidl nieuwe producten in haar Fairtrade gecertificeerde huismerklijn FairGlobe.

De grootste winst werd echter geboekt in de categorie chocolade. Met name de keuze van Verkade voor het keurmerk heeft zoden aan de dijk gezet. In totaal voeren nu tachtig Nederlandse bedrijven Fairtrade-producten.

Bron: Distrifood

Lees ook:Plus heeft de meeste biologische producten
Lees ook:Max Havelaar goes on tour
Lees ook:Koop de100 miljoenste Fairtrade banaan
Lees ook:Fairtrade steeds populairder
Lees ook:Doorbraak fair trade in supermarkten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.