Crisis goed voor huismerk supermarkt

ahmandjeSupermarkten zetten steeds fanatieker in op het eigen huismerk ten koste van de A-merken.

Steeds vaker loopt de consument, zeker die in Europa, de winkel uit met een goedkoper huismerk. Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen pakken de private labels nu 29,5% van de Europese levensmiddelenmarkt, tegen 24,6% in 2005.

De crisis speelt de huismerkproducenten in de hand. Volgens Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit zegt 2 op de 3 Europese consumenten door de crisis zijn koopgedrag te veranderen. Een zelfde aantal heeft onlangs voor het eerst een huismerkproduct gekocht, waar voorheen een A-merk in de boodschappenmand belandde.

Maar ook de huismerkfabrikanten worstelen net als hun A-merk-collega’s met de groeiende marktmacht van hun steeds groete afnemers. Reden voor Koen de Jong, directeur-eigenaar van Jong Food uit Rijen, een bedrijf met 30 werknemers, om actief op supermarkt-klanten te jagen. Hij richt zijn acquisitie primair op de foodservice. “Wij kunnen niet renderen in de supermarkt. Die stuurt alleen op prijs.”

bron: Financieele Dagblad, 29/05/13

Lees ook:AH besteedt huismerkgeld aan A-merk-verlagingen
Lees ook:Bitterbal biedt troost
Lees ook:Wereldwinkel doet het goed in de crisis
Lees ook:AH Excellent voor consument A-merk
Lees ook:De eerste supermarkt voor vegetariërs en veganisten is open

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.